درحال بارگذاری...

زمان شخم زدن زمین و مهمترین عوامل موثر بر تعیین زمان انجام آن

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

زمان شخم زدن زمین و مهمترین عوامل موثر بر تعیین زمان انجام آن


زمان شخم زدن زمین و مهمترین عوامل موثر بر تعیین زمان انجام آن

زمان شخم زدن زمین در زمان آماده سازی زمین جهت کشت نهال و یا کشت زراعی، بسیار اهمیت دارد. شما باید بهترین زمان ورود به مزرعه را انتخاب کنید تا هم تاریخ کشت گیاه به تعویق نیافتاده و هم امکان استفاده از ادوات وجود داشته باشد. با توجه به اینکه در قسمت‌های مختلف ایران اقلیم متفاوت است، لازم است برای تعیین زمان شخم زدن زمین کلیه جزئیات را در نظر بگیریم.


فاکتور‌های موثر بر زمان شخم زدن زمین

زمان شخم زدن زمین: می‌تواند نهایتاً بهترین نتیجه را برای کشت و برداشت محصول به دنبال داشته باشد که عملیات آماده‌سازی در زمان مناسب انجام گیرد. 

۱) شرایط خاک مزرعه

 اولین و مهمترین عامل موثر بر زمان شخم زدن زمین شرایط بستر کشت است. در ابتدا باید دقت کرد که زمین شما چه اندازه نیاز به کار دارد. وجود بقایای گیاهی زیاد و خشن، کلوخه‌های بزرگ و ... باعث می‌شود که آماده‌ سازی بستر کشت زمان بر شود تا بتوانید نهایتاً شخم را انجام دهید. در زمان شخم حتماً به رطوبت خاک توجه شود. به اصطلاح خاک مزرعه باید گاورو باشد، به این معنا که رطوبت در حدی باشد که نه به ماشین‌ آلات چسبیده و نه منجر به سختی در شخم زدن زمین شود.

۲) شرایط آب و هوایی منطقه

قبل از اینکه بارش‌های سنگین شروع شده و ورود به مزرعه را دچار مشکل کند، باید شخم انجام گیرد تا در زمان کشت، دچار مشکل نشوید. همانگونه که می‌دانید زمان شخم زدن زمین بر روی تاریخ کشت تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر وزش بادهای شدید در موقع شخم زدن منجر به سختی کار خواهد شد. همین باد نیروی مقاومتی ایجاد کرده و بر روی سرعت حرکت ماشین آلات تاثیر می‌گذارد، در نتیجه از یک سو زمان کار بیشتر شده و از سوی دیگر همین مسئله منجر به افزایش میزان مصرف سوخت می‌شود.

۳) فصل کشت گیاهان

قبل از شخم زدن باید مشخص شود در چه فصلی قرار است کشت انجام گیرد. شخم باید نزدیک به تاریخ کشت عملی شود، چرا که اگر بین آماده سازی بستر تا زمان کشت فاصله زیادی بگذرد، به مرور زمان خاک نرم شده، مجدد سخت کلوخه‌ای خواهد شد، در نتیجه در زمان کشت به شخم مجدد نیاز خواهید داشت.

۴) تناوب‌های زراعی

عمدتاً کشاورزان در زمین خود کشت متناوب را اعمال می‌کند. در نتیجه اگر بین زمان برداشت گیاه قبلی تا کاشت گیاه بعدی فرصت کافی نیست، باید بلافاصله بعد از برداشت محصول که هنوز رطوبت کافی در خاک وجود دارد، وارد زمین شده و شخم انجام شود.

 

 


نسیم نصیری، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


شخم زدن زمین مزرعه خاک پهپاد کشاورزی سیرنگ تراکتور

این مطالب را هم بخوانید!

آبیاری نوین مزارع

آیا میدانید آبیاری نوین مزارع چگونه است؟ عنوان: آبیاری نوین در مزارع و احداث باغات تجاری: چالش‌ها و راهکارها مقدمه: آبیاری به‌عنوان یکی از مهمترین عوامل در کشاورزی، از اهمیت خاصی برخوردار است. در دهه‌های اخیر، با توجه به تغییرات آب و هوایی و افزایش جمعیت، نیاز به روش‌های نوین آبیاری در مزارع و...

ادامه مطلب »

بکارگیری پهپادها در اندازه‌گیر...

پهپادها، یکی از تکنولوژی‌های نوین که به طور گسترده در بسیاری از زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ویژه در مطالعات محیطی و آب‌وهوا، توانسته‌اند نقش مهمی را در اندازه‌گیری توزیع آب سطحی در مناطق خشک و نیمه‌خشک ایفا کنند. این تکنولوژی نه تنها به تصویربرداری از مناطق مورد بررسی کمک می‌کند، بلکه اط...

ادامه مطلب »

فرایند کاشت گندم

آیا میدانید کاشت و برداشت گندم چگونه است؟ کاشت گندم یک فرآیند مهم در کشاورزی است که توانمندی‌های زیادی از نظر اقتصادی و اجتماعی دارد. در این مقاله، به مراحل کاشت و برداشت گندم پرداخته و نتایج به دست آمده از این فعالیت مورد بررسی قرار می‌گیرد. # کاشت گندم: کاشت گندم با انتخاب مناسب توده زمین و...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116